تأثیر شاک ویو تراپی در توان‌بخشی از طریق بالا بردن گردش خون و متابولیسم

شاک ویو تراپی یک روش بسیار مؤثر و غیرتهاجمی برای کاهش درد و عیوبی است که به دلیل آسیب‌دیدگی‌ها مزمن ناشی از استفاده بیش از حد به وجود آمده‌اند. شاک ویو تراپی معمولاً برای درمان بیماری‌هایی مانند آرنج تنیس‌بازان، شکستگی‌های بهبود نیافته، خار پاشنه، تاندینوپاتی شانه و تاندونیت آشیل به کار برده می‌شود. در این روش از تکنولوژی‌های مدرن همراه با فیزیوتراپی استفاده می‌شود. شاک ویو تراپی تحت نظارت یک پزشک آموزش‌ دیده که می‌داند چگونه به طور بسیار مؤثری از شاک ویو تراپی استفاده کند انجام می‌شود. استفاده از شاک ویو تراپی به دلیل مزایای آن در مقایسه با روش‌های دیگر به طور روزافزونی در زمینه فیزیوتراپی گسترش یافته است.

شاک ویو تراپی یک سری شاک ویو پرانرژی است که در قسمتی از بدن که نیاز به درمان داشته باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاک ویو یک موج مکانیکی محض است و الکتریکی نیست. در این روش درمانی یک وضعیت التهاب مانند در بافت ایجاد شده که شروع به درمان می‌کند. افزایش گردش جریان خون و متابولیسم در قسمت آسیب دیده باعث تسریع روند بهبودی طبیعی بدن می‌شود. کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی سامان مفتخر به انجام شاک ویو تراپی است. ما همیشه به دنبال روش‌های درمانی جدید هستیم که بتواند به طور مؤثری درد و ناراحتی بیماران را کاهش دهد. ما بر این باوریم که شاک ویو تراپی یک روش درمانی مناسب برای بسیاری از افراد است. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره 02188612551 تماس حاصل فرمایید. همچنین می‌توانید به آیدی تلگرام samanrehabclinic@ مراجعه کنید.

مزایای این روش چیست؟

برخی از مزایای شاک ویو تراپی عبارتند از:

تسریع روند بهبودی

مزیت اصلی شاک ویو تراپی در طب فیزیکی در تسریع روند بهبودی است که باعث می‌شود بیماران بتوانند سریع‌تر به زندگی روزمره خود بازگردند. فقط پس از گذشت چند جلسه از این روش درمانی، اثرات بهبودی دیده می‌شود. بسته به شدت آسیب‌دیدگی‌های بیمار، با استفاده از این روش روند بهبودی بیمار نسبت به زمانی که از روش‌های دیگر درمانی استفاده می‌کند به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

عوارض جانبی حداقلی

این روش توسط متخصصان حرفه‌ای و متبحر که با اطمینان این روش را به صورت اثربخشی انجام می‌دهند مورد آزمایش قرار گرفته است. یکی دیگر از مزایای این روش برای افرادی که از آن استفاده می‌کنند این است که عوارض شاک ویو تراپی بسیار کم است. این بدان معناست که بیماران بدون تجربه عوارض جانبی منفی بهبود می‌یابند. همه آنچه که برای فیزیوتراپی مورد نیاز است این است که یک پزشک متبحر بتواند از دستگاه‌های مدرن شاک ویو تراپی به طور صحیح استفاده کند.

اقدامات درمانی غیر جراحی

بیماران نباید نگران قرار گرفتن تحت عمل‌های جراحی برای بهبودی بیماری خود باشند. شاک ویو تراپی در طب فیزیکی یک روش آسان و مؤثر است زیرا کار کردن با دستگاه‌های درمانی مدرن مورد استفاده راحت بوده و به همین دلیل پزشکان می‌توانند این روش درمانی را ظرف مدت چند دقیقه به طور مؤثری انجام دهند.

چه بیماری‌هایی را می‌توان به کمک شاک ویو تراپی تحت درمان قرار داد؟

شاک ویو تراپی برای افرادی که به مشکلات و بیماری‌های زیر مبتلا باشند می‌تواند به کار برده شود:

تاندینوپاتی آشیل

تاندینوپاتی آشیل یک بیماری است که با تحلیل تاندون آشیل در جایی که آشیل وارد کالکانئوس می‌شود شناخته می‌شود. تاندینوپاتی آشیل یک بیماری مزمن و حاد دردناک بوده و با دویدن و پریدن تشدید می‌شود. شروع معمولاً تدریجی است و به دلیل آسیب‌دیدگی و جراحت ایجاد نمی‌شود.

خار پاشنه یا فاسیت پلانتر

خار پاشنه نیز یک عارضه مزمن و حاد در پا است و یکی از دلایل شایع ایجاد کننده درد در پا و پاشنه پا است. در فاسیت پلانتر، رشته مسطح رباط که به عنوان خار پاشنه شناخته می‌شود و انگشتان پا را به پاشنه وصل می‌کند متورم می‌شود. فاسیت پلانتر معمولاً در افراد میان سال ایجاد شده و افراد جوانی که زمان زیادی از پاهای خود استفاده می‌کنند نیز ممکن است به این عارضه دچار شوند.

دیگر مشکلات اسکلتی عضلانی

شاک ویو درمانی برای رفع بسیاری از مشکلات مربوط به تاندون‌ها و مفاصل به کار برده می‌شود که برخی از آنها عبارتند از:

•  تاندینوپاتی پلانتر
  •  سندرم درد میوفاشیال
  •  درد شانه ساباکرومیال
  •  آرنج تنیس‌بازان
  •  درد ایدوپاتیک در قسمت پایین کمر
  •  درد پزودورادیکولار قسمت پایین کمر

شاک ویو تراپی چگونه کار می‌کند؟

این روش فیزیوتراپی با تحریک متابولیسم و بهبود گردش جریان خون برای بازسازی بافت آسیب دیده به تسریع روند بهبودی کمک می‌کند. دستگاه شاک ویو تراپی پالس‌های انرژی قوی را در مدت زمان کوتاهی به ناحیه آسیب دیده می‌تاباند که باعث ایجاد حباب‌های میکروکویتاسیون شده که بزرگ شده و می‌ترکند. نیروی حاصله در بافت نفوذ کرده و سلول‌هایی بافت‌های همبند و استخوان را بهبود می‌دهد. اثربخشی این روش مزایای متعددی برای کمک به بدن در زمانی که فرایند بهبودی به طور طبیعی انجام نمی‌شود دارد.

نحوه انجام فرایند

در جلسات شاک ویو درمانی اتفاقات زیر می‌افتد:

•  شاک ویو تراپی از طریق پالس‌های هوای فشرده توسط یک ابزار دستی به بافت ارسال می‌شود.
  •  شاک ویو به همه قسمت‌های دردناک انتشار می‌یابد.
  •  معمولاً بیش از 3 جلسه درمانی نیاز نیست.
  •  هر جلسه درمانی شاک ویو تراپی حدود 5 تا 10 دقیقه طول می‌کشد.
  •  نیاز به بیهوشی نیست و بیمار می‌تواند به فعالیت‌های معمول خود بپردازد (توصیه می‌شود که تا 48 ساعت پس از درمان از انجام ورزش‌ها و تمریناتی که درد را تحریک می‌کنند اجتناب کنید).
  •  نیاز به انجام عمل جراحی یا درمان‌های دیگر نیست و معمولاً می‌توان درمان را به سرعت شروع کرد.

هزینه شاک ویو تراپی چقدر است؟

برای بسیاری از مردم هزینه یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب یک روش درمانی است اما هزینه کردن برای روشی مفید و مؤثر مانند شاک ویو تراپی ارزشمند است. هزینه درمان با شاک ویو تراپی بستگی به عوامل زیادی دارد از جمله محلی که درمان در آن انجام می‌شود، تجربه و تبحر پزشک، هزینه کلینیک و پزشک، تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان، شدت و گستردگی بیماری و بسیاری عوامل دیگر.

سؤالات متداول

برخی از سؤالات رایج مردم درباره روش شاک ویو درمانی برای درمان و توانبخشی بیماری‌های اسکلتی عضلانی عبارتند از:

آیا انجام شاک ویو تراپی با درد همراه است؟

گاهی اوقات درمان کمی دردناک است اما بیشتر مردم می‌توانند بدون استفاده از دارو به مدت چند دقیقه این درد را تحمل کنند. اگر در حین درمان احساس درد داشتید باید به پزشک اطلاع دهید زیرا با انجام برخی تنظیمات می‌توان از ناراحتی کاست، به هر حال، درد در هنگام درمان نشان‌دهنده این است که شاک ویو تراپی اثر مثبت دارد.

آیا پس از درمان درد ادامه می‌یابد؟

معمولاً سطح درد کاهش می‌یابد یا بلافاصله پس از درمان، درد از بین می‌رود، اما درد خفیفی ممکن است تا چند ساعت پس از درمان احساس شود. این درد مبهم ممکن است تا یک روز نیز ادامه یابد.

اگر پس درمان هنوز درد داشتم، چه کاری باید انجام دهم؟

درمان شوک ویو تراپی یک حالت التهابی در بافت ایجاد می‌کند که باعث شروع فرایند درمان می‌شود. در صورت لزوم، بیمار از داروهای مسکن معمولی استفاده می‌کند. پس از درمان از یخ روی ناحیه درمان شده استفاده نکنید زیرا در توانایی بدن در انجام طبیعی فرایند بهبودی اختلال ایجاد می‌کند. حتی اگر بیمار دردی نداشته باشد، پزشک قویاً توصیه خواهد کرد که بیمار از انجام فعالیت‌های سنگین تا 48 ساعت پس از درمان خودداری کند.

اگر شاک ویو تراپی مؤثر واقع نشد چه باید کرد؟

حتی اگر واکنش نسبت به شاک ویو تراپی پس از گذشت چند هفته عادی باشد، ممکن است حداکثر نتایج چند هفته پس از درمان ملموس شود. اگر پس از گذشت 3 تا 4 ماه از درمان هنوز نشانه‌های بهبودی ظاهر نشده باشند باید از فرایندهای جایگزین مانند فیزیوتراپی، انجام تمرینات ورزشی، مگنت تراپی، اوزون تراپی، تزریق پی آر پی، لیزر درمانی و بسیاری روش‌های درمانی دیگر استفاده کرد. انتخاب روش درمانی به تشخیص پزشک و وضعیت بیمار بستگی دارد.

آیا هیچ مانعی یا اقدامات احتیاطی وجود دارد که نیاز باشد نسبت به آنها آگاه و هشیار بود؟

بیمار برای انجام شاک ویو باید از نکات زیر آگاه باشد:

•  بیمار نباید از 11 هفته قبل از انجام شاک ویو تراپی کورتیزون تزریق کرده باشد.
  •  ممکن است در برخی مواقع، کبودی و هموراژ اتفاق بیفتد و در سیستم انعقاد خون اختلال ایجاد شود. در این صورت بیمار باید از وارافین و دیگر داروهای انعقاد خون استفاده کند، لطفاً حتماً با پزشک مشورت کنید.
  •  اگر بیمار از پیس میکر استفاده می‌کند باید قبل از انجام شاک ویو تراپی پزشک را آگاه کند زیرا ممکن است در کار پیس میکر اختلال ایجاد شود.
  •  التهاب شدید در ناحیه درمان شده
  •  اگر بیمار به سرطان مبتلا باشد، باید به پزشک اطلاع دهد زیرا این روش درمانی در این گونه موقعیت‌ها مناسب نیست.
  •  اگر باردار هستید لطفاً به پزشک اطلاع دهید زیرا در این حالت نباید تحت شاک ویو تراپی قرار گیرید.