تاثیر فیزیوتراپی برای کاهش درد و درمان بیماری ارتوپدی

فیزیوتراپی به بیماران جهت افزایش توانایی حرکت و عملکرد بطور مناسب کمک می‌کند. این درمان باعث بازیابی و حفظ حرکت، به حداقل رساندن درد و بهبود وضعیت کلی سلامتی می‌گردد. مزایای بسیاری از طریق دامنه گسترده‌ای از روش‌های فیزیوتراپی برای عموم مردم در دسترس است. پزشک به مشکلات ارتوپدی، عصبی و قلبی ریوی در میان نوزادان، کودکان، بزرگسالان و سالمندان رسیدگی می‌کند.

فیزیوتراپی ممکن است شامل ورزش‌های درمانی جهت افزایش قدرت، دامنه حرکت و استقامت و اصلاح عدم تعادل وضعیتی و ماهیچه‌ای، حرکت مفصل، درمان دستی و ماساژ بافت نرم و نیز حرکات کششی و درمان نقاط ماشه‌ای به منظور کاهش سفتی و تسکین درد باشد.

بیشتر افراد به علت اینکه دچار درد هستند یا در انجام فعالیتی با مشکل مواجه می‌شوند نیاز به فیزیوتراپی دارند. شاید در حین یک ورزش دچار رگ به رگ شدن مچ پا شده باشید یا در یک سانحه رانندگی آسیب دیده باشید و یا چند هفته قبل با درد در یک مفصل یا عضله از خواب بیدار شده‌اید که برطرف نمی‌شود.
پزشک در جلسه فیزیوتراپی علت ریشه‌ای مشکل را تعیین کرده و اقدام به درمان نه فقط علائم بلکه علت آن می‌کند. اهداف فیزیوتراپی بهبود حرکت و توانایی جهت تسکین درد و بازیابی عملکرد جسمی است. این کار به از سر گیری فعالیت‌های معمول روزانه از جمله کار، مدرسه، تفریح و امور شخصی کمک می‌کند.
اهداف ما در کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی سامان کاهش درد و کمک به از سر گیری آنچه که می‌خواهید و دوست دارید انجام دهید است. شرایط هر فردی متفاوت است و ما درمان را با استفاده از ترکیبی از جدیدترین تکنیک‌ها، ورزش‌ها و توصیه‌های درمانی متناسب با وضعیت بیمار ارائه می‌کنیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌ی  02188612551 تماس حاصل فرمایید.

کاربرد فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی می‌تواند افراد با سنین مختلف و با مشکلات جسمی ناشی از بیماری، تصادف یا پیری از جمله موارد زیر را درمان کند:

موارد ارتوپدی

• درد کمر، گردن و شانه: تعیین علت درد طولانی مدت با یک بار معاینه شامل ارزیابی کامل حرکات ستون فقرات، مفاصل و عضلات
  • مشکلات بالا تنه: شامل شانه، آرنج، مچ دست و پنچه دست
  • مشکلات پایین تنه: شامل کشاله ران، لگن، زانو، مچ پا و قدم پا
  • آسیب‌های ورزشی: این روش به منظور درمان فوری آسیب‌های حاد ورزشی، به حداقل رساندن درد و آسیب و بازگشت هرچه سریع‌تر و بی‌خطر بیمار به ورزش ارائه می‌شود.
  • توانبخشی بعد از عمل: جهت کمک به بهبودی بعد از عمل‌های ارتوپدی یا سایر جراحی‌ها مانند تعویض مفصل یا بازسازی رباط.
  • مشکلات مرتبط با حالت بدن: کار با کامپیوتر باعث وضعیت نامناسب بدن می‌گردد. پزشک در این خصوص توصیه‌های عملی و حرکات کششی تخصصی را برای کمک به فرد ارائه می‌کند.

اختلالات عصبی

بیماران مبتلا به اختلالات عصبی مانند سکته مغزی، ام اس، بیماری پارکینسون و آسیب نخاعی می‌توانند به میزان قابل توجهی از درمان فیزیوتراپی بهره‌مند شوند. درمان بر آموزش مجدد و کنترل عضلات، توانبخشی مهارت‌های حرکتی ریز و درشت، بهبود عملکرد روزانه، بازیابی قدرت و انعطاف پذیری، یادگیری نحوه انجام بی‌خطر حرکات انتقالی، بازیابی و اصلاح حالت راه رفتن و آموزش استفاده از وسایل کمکی تمرکز دارد.

مشکلات کودکان

برای کودکان مبتلا به مشکلاتی مانند فلج مغزی، فیزیوتراپی در کمک به کاهش اسپاستيسيتي و بدشکلی، بهبود کنترل حالت بدن، آموزش به کودک برای استفاده از وسایل کمکی و انجام هر آنچه که برای به حداکثر رساندن استقلال کودک لازم است، ضروری می‌باشد. پزشک همچنین به خانواده‌ها آموزش می‌دهد تا به کودک در انجام آنچه که در طول جلسات درمانی فرا می‌گیرد کمک کنند.

مشکلات قلبی ریوی

مشکلات قلبی ریوی به خوبی به مداخله‌ی فیزیوتراپی واکنش نشان می‌دهند. بیمارانی که در انجام فعالیت‌های روزمره مشکل دارند یا دچار تنگی نفس و کاهش استقامت هستند می‌توانند از طریق تمرینات ورزشی و مقاومتی بطور چشمگیری از بهبود کیفیت زندگی بهره‌مند شوند. مداخله همچنین شامل درمان دستی و ورزش جهت کمک به از بین بردن ترشحات در ریه‌ها، توصیه‌هایی در مورد عوامل خطر، آموزش به بیمار برای جلوگیری از عود بیماری در آینده و اصلاح رفتار می‌باشد. برای بیمارانی که جراحی قلبی ریوی انجام داده‌اند، فیزیوتراپی بطور زود هنگام جهت پیشگیری از دست رفتن توانایی و عملکرد بیمار انجام می‌شود.

در جلسه ارزیابی فیزیوتراپی چه مواردی انجام می‌شود؟

در جلسه اول، پزشک یک ارزیابی اولیه انجام می‌دهد که شامل پرسیدن سوالاتی در مورد درد و آسیب و تاثیر آن بر بیمار می‌باشد. سپس، یک بررسی بالینی دقیق شامل معاینه وضعیت بدن بیمار، دامنه حرکتی و قدرت بیمار و نیز تست‌های بالینی که مرتبط با آسیب یا بیماری وی هستند، انجام می‌شود. هدف از این ارزیابی تعیین ساختار یا ساختارهای متاثر در بدن بیمار است. گاهی اوقات، علت درد بیمار بسیار واضح بوده و گاهی نیز تشخیص آن دشوار می‌باشد. بنابراین، پزشک از تست‌ها و اقدامات مختلفی برای شناسایی علت اصلی مشکل استفاده می‌کند.

یک برنامه درمانی بر اساس این ارزیابی با بیمار مورد بحث قرار خواهد گرفت. شرایط هر بیمار منحصر بفرد بوده و از این رو درمان باید بر اساس سابقه پزشکی، نوع آسیب و اهداف شخصی سازی شود. برای مثال، با اینکه ممکن است دو نفر دارای آسیب عضله گرداننده شانه باشند، اما درمان آنها می‌تواند بر اساس ارزیابی و شرایط منحصر بفرد هر یک بسیار متفاوت باشد. همچنین، با اینکه ممکن است دو نفر دارای درد در پاهای خود باشند، اما علت اصلی آن می‌تواند بسیار متفاوت باشد و در نتیجه درمان‌ها نیز یکسان نخواهند بود.

چه نوع درمان‌هایی در فیزیوتراپی انجام می‌شوند؟

پزشک می‌تواند درمان‌های مختلفی را توصیه کند که شامل یک یا چند مورد زیر می‌باشند:

درمان دستی

درمان دستی تکنیکی است که در آن پزشک از دستان خون برای حرکت دادن و ماساژ بافت‌های بدن استفاده می‌کند. درمان دستی را می‌توان جهت درمان مشکلات خاصی مانند کمر درد استفاده کرد، اما ممکن است برای مشکلات مختلفی که بر استخوان‌ها، مفاصل یا عضلات تاثیر می‌گذارند نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

طب سوزنی یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین سیستم‌های مورد استفاده در دنیا است. این روش بدن را برای تولید مواد تسکین دهنده‌ی درد به نام اندورفین تحریک می‌کند. این روش یک ابزار بسیار موثر جهت تسکین تنش عضلانی و نقاط ماشه‌ای بوده و باعث تحریک سیستم‌های مختلف در بدن از جمله دستگاه عصبی سمپاتیک که به کاهش التهاب و تسریع بهبودی کمک می‌کند، می‌گردد.

روش‌های الکترو درمانی

اغلب روش‌هایی (دستگاه‌ها) برای کاهش التهاب و درد، بهبود جریان خون و افزایش قدرت استفاده می‌شوند. این روش‌ها شامل اولتراسوند، لیزر، جریان اینترفرنشیال یا تداخلی، یخ، گرما، موم پارافین و غیره می‌باشند.

نوار زدن

نوار زدن ممکن است برای برخی ورزش‌ها که بیمار قصد از سرگیری آنها را دارد یا جهت اصلاح وضعیت بدن مناسب باشد.

ورزش

ورزش یک بخش بسیار مهم از درمان است. ورزش‌های تقویت کننده، دامنه حرکت و یا اصلاح وضعیت بدن ممکن است برای بیماران دچار آسیب‌ها یا شرایط خاص جهت کمک به حداکثر رساندن نتایج درمان توصیه شوند. هرچند، پزشک تناسب اندام هرچه بیشتر را نیز می‌خواهد و بنابراین تمرینات شخصی و برنامه‌های ورزشی تحت نظارت بعد از تایید آمادگی بیمار ارائه می‌شوند.

برنامه خانگی مراقبت از خود

علاوه بر درمان،‌ احتمالاً یک برنامه‌ی خانگی شامل ورزش‌هایی بعد از اتمام درمان برای بیمار ارائه می‌شود. انجام این ورزش‌ها برای بیمار مهم است زیرا مکمل نتایج به دست آمده در جلسات فیزیوتراپی هستند.

آموزش

پزشک اطلاعاتی را در مورد چگونگی اصلاح حالت بدن بیمار و پیشگیری از عود آسیب در اختیار وی قرار می‌دهد.

آیا فیزیوتراپی موثر است؟

در اکثر موارد فیزیوتراپی بسیار موثر در نظر گرفته می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که فیزیوتراپی بطور قابل ملاحظه‌ای باعث بهبود توانبخشی و بازیابی بعد از بیشتر شرایط شده و در پیشگیری از آسیب بیشتر نیز سودمند است. فیزیوتراپی اغلب یک بخش جدایی ناپذیر را از برنامه‌ی درمانی بیمار تشکیل می‌دهد و می‌تواند وسیله‌ای برای آرامش و نشانه‌ای از پیشرفت وی باشد. این امر می‌تواند باعث افزایش اعتماد بنفس و بهتر شدن نرخ بهبودی گردد.

آیا فیزیوتراپی دردناک است؟

برخی افراد این تصور غلط را دارند که فیزیوتراپی دردناک است و به این دلیل از انجام درمان خودداری می‌کنند. برخی دیگر آن را با سایر مداخلات پزشکی که دردناک هستند اشتباه می‌گیرند. حقیقت این است که هدف از فیزیوتراپی کاهش درد است نه ایجاد آن. در واقع پزشکان برای انجام روش‌های افزایش دامنه حرکتی و سایر روش‌ها در محدوده‌ی بدون درد آموزش دیده‌اند.

در ابتدا در حین ارزیابی ممکن است بیمار مقداری درد احساس کند و درمانگر سعی می‌کند که یک مفصل را در محدوده‌ی ممکن حرکت دهد. با این حال، بعد از شروع درمان بیمار متوجه خواهد شد که درد با منعطف‌تر شدن بیشتر مفصل کاهش می‌یابد.

آیا فیزیوتراپی ضرردارد؟

بر اساس شواهد پزشکی، فیزیوتراپی معمولاً زمانی که توسط یک پزشک واجد شرایط انجام شود، بی‌خطر است؛ هرچند هر برنامه ورزشی برای تمام بیماران موثر نیست و احتمال بروز عوارض وجود دارد.