رفع عوارض جراحی باز کمر ناشی از تشخیص غلط و روش درمان نامناسب

زمانی که عمل جراحی انجام شده روی گردن یا کمر موفقیت‌آمیز نباشد، برخی بیماران ممکن است درد و علائم جدیدی را تجربه کنند. گاهی اوقات به این مشکل، سندرم عمل جراحی ناموفق کمر گفته می‌شود و نباید با درد و گرفتگی عمومی در دوران بهبودی اشتباه گرفته شود. به این نکته توجه داشته باشید که سندرم جراحی ناموفق کمر واقعاً یک سندرم نیست و یک اصطلاح تعمیم‌یافته است که برای توصیف بیمارانی که پس از انجام عمل جراحی کمر یا ستون فقرات و پس از دوران بهبودی هنوز درد دارند به کار برده می‌شود.

سندرم عمل ناموفق کمر یک بیماری است که در آن درد مزمن پس از انجام عمل جراحی ستون فقرات ادامه می‌یابد. شایع‌ترین دلیل ناموفق بودن عمل‌های جراحی کمر و ادامه یافتن درد این است که ناحیه تحت عمل قرار گرفته باعث ایجاد درد نبوده است. برای درمان درست سندرم عمل ناموفق کمر، بیمار باید دوباره معاینه شود تا علت درد مشخص شده و برنامه‌ای برای مدیریت آن ارائه شود. برخی روش‌های درمانی برای درمان این عارضه عبارتند از:

در کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی سامان انواع روش‌های توانبخشی برای رفع عوارض ناشی از عمل ستون فقرات انجام می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره ی 02188612551 تماس حاصل فرمایید.

علل ابتلا به سندرم عمل جراحی ناموفق کمر

ابتلا به سندرم عمل جراحی ناموفق کمر دلایل متعددی از جمله تشخیص اشتباه مشکلات کمر قبل از انجام عمل جراحی و انتخاب فرایند جراحی اشتباه بوده که باعث رفع یا کاهش علائم ایجادکننده درد نمی‌شود. برخی از علل شایع دیگر ابتلا به سندرم عمل جراحی ناموفق کمر عبارتند از:

تشخیص اشتباه مشکل

مشکلات کمر با علائم مشابه ممکن است علل زمینه‌ای کاملاً متفاوتی داشته باشند. این بدان معنا است که عمل جراحی کمر باید همیشه پس از تشخیص دقیق علت مشکل انجام گیرد. در بیشتر موارد، علت ابتلا به سندم عمل جراحی ناموفق کمر، تشخیص نادرست منشأ درد یا علائم مرتبط با آن است.

عمل‌هایی با موفقیت کم

نتیجه همه عمل‌های جراحی که روی کمر انجام می‌شود به کاهش درد و علائم نمی‌انجامد. به عنوان یک قاعده، احتمال ابتلا به سندرم عمل جراحی ناموفق کمر زمانی افزایش می‌یابد که شما یا پزشک یک عمل اثبات نشده یا یک عملی که احتمال موفقیت آن کم است را انتخاب کنید.

ایجاد بافت‌های اسکار

اگر بافت‌های اسکار ایجاد شده باعث فشار بر عصب یا ریشه‌های عصب شوند، سندرم عمل جراحی ناموفق کمر به وجود می‌آید. از آنجا که روش‌های معمول جراحی باز باعث ایجاد بافت‌های اسکار بزرگی می‌شوند، عمل‌های جراحی کم تهاجمی‌تر احتمال ابتلا به سندرم عمل جراحی ناموفق کمر کاهش می‌یابد.

نتایج ناتمام عمل جراحی

حتی اگر جراح علت ایجاد علائم مرتبط با کمر را به درستی تشخیص دهد باید از اصلاح کامل مشکل روی تخت جراحی اطمینان یابد. به عنوان مثال، اگر شما به فتق دیسک کمر مبتلا شده باشید که به عصب‌های ستون فقرات فشار وارد می‌کنند، فشار ناشی از فتق دیسک باید به طور کامل برداشته شود تا علائم رفع شوند. ناتوانی دز رفع کامل فشار وارده بر روی بافت عصب ممکن است منجر به ادامه یافتن مشکل پس از انجام عمل جراحی باشد.

علل دیگر

برخی از علل نادر ابتلا به سندرم عمل جراحی ناموفق کمر عبارتند از عود دوباره علت ایجادکننده علائم، آسیب‌دیدگی عصب کولاترال توسط جراح در هنگام انجام عمل جراحی ترمیمی، آسیب‌دیدگی دائمی عصب به دلیل باقی ماندن علت ایجادکننده مشکل و بروز درد به دلایل دیگر پس از انجام عمل‌های جراحی.

علائم سندرم عمل جراحی ناموفق کمر

ممکن است علائم ابتلا به سندرم عمل جراحی ناموفق کمر مشابه درد کمر قبل از انجام عمل جراحی اولیه باشد. این علائم عبارتند از:
علائم شایع سندرم عمل جراحی ناموفق کمر عبارتند از:

• در قسمت ستون فقرات کمری: درد، بیحسی، احساس گزگز، سوزش و ضعف در پایین کمر، باسن‌ها، پاها و ساق پا. اگر فشار وارده بر یکی از ریشه‌های عصب سیاتیک اثر بگذارد به سیاتیک مبتلا می‌شوید. در موارد بسیار شدید، عارضه‌ای که به آن "خواب رفتگی پا" گفته می‌شود به وجود آمده که در آن شما ناتوان از خم کردن پاها به سمت جلو هستید.
  • در ستون فقرات گردنی: درد، بیحسی، احساس گزگز، سوزش و ضعف در گردن، بازوها، دستان و گاهی اوقات در سر
  • در ستون فقرات صدری: درد، احساس گزگز، بیحسی که از قسمت بالا یا وسط کمر شروع شده و به سمت شکم و قفسه سینه کشیده می‌شود و ممکن است بیمار این درد را با دردهای ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی اشتباه بگیرد.

روش‌های تشخیص ناموفق بودن عمل کمر

پزشکان برای رفع درد در هر بیمار یک رویکرد جامع چندرشته ای را مورد توجه قرار می‌دهند تا حداکثر نتایج حاصل شود. رویکرد پزشکان شامل آنالیز بیومکانیکی، حرکات مفصلی اسکلتی، بافت‌های عصبی و عضلانی می‌شود. علل ریشه‌ای ایجاد کننده درد در هر فرد به دقت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد – نه فقط برای ترمیم سریع که فقط علائم را برطرف کند.
درد با ابزارها و تکنولوژی‌های تشخیصی مدرن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا نتایج دقیقی به دست آید. برخی از این ابزارها عبارتند از ای‌ام جی / تست عصب، ام آر آی، عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس، اسکن‌های استخوانی و تزریق‌های درد تشخیصی.

راه‌های درمان و توانبخشی عمل ناموفق کمر

اگر شما از درد مزمن کمر رنج می‌برید و قبلاً روی کمر خود عمل جراحی انجام داده‌اید، ممکن است نیاز به انجام اقدامات درمانی برای رفع سندرم عمل جراحی ناموفق کمر داشته باشید. متخصص طب فیزیکی با استفاده از روش‌های درمانی غیر تهاجمی، سندرم عمل جراحی ناموفق کمر را تحت درمان قرار می‌دهد تا به بیماران در مدیریت درد و دست‌یابی به بالاترین کیفیت زندگی کمک کند. برخی روش‌های درمانی عبارتند از:

دارو درمانی

برخی از داروهایی که برای تسکین درد ناشی از عمل ناموفق کمر توسط پزشک پیشنهاد می‌شوند عبارت‌اند از:

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی با کاهش التهاب در ریشه‌های عصب و مفاصل ستون فقرات به کاهش درد کمر کمک می‌کند. این داروها باعث می‌شوند که فضای بیشتری در کانال ستون فقرات – حفره‌ای که از داخل آن نخاع عبور می‌کند – ایجاد شده و فشار از روی عصب‌ها برداشته شود. انواع داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی شامل ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپیرین می‌شود.
اگر مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بدون نیاز به نسخه پزشک به کاهش درد کمکی نکرد ممکن است پزشک داروهای قوی‌تر را برای مصرف در مدت چند هفته یا تا زمان انجام عمل جراحی برای درمان بیماری تجویز کند.

شل کننده‌های عضلانی

ممکن است پزشک برای کمک به رفع درد و کاهش اسپاسم‌های عضلانی مصرف داروهای شل کننده عضلات را تجویز نماید. گرفتگی عضلات ممکن است به دلیل کبودی، جابجایی یا برش در هنگام انجام عمل جراحی کمر ایجاد شده باشد. این داروها با کاهش – کاهش فعالیت‌های – سیستم اعصاب مرکزی باعث شل شدن عضلات می‌شود.

تزریق کورتیکواستروئیدها

اگر مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مؤثر واقع نشدند ممکن است پزشک برای کاهش التهاب، کورتیکواستروئیدها را در کانال ستون فقرات شما تزریق نماید. این داروها پس از بیحسی موضعی در کانال ستون فقرات تزریق می‌شوند. در برخی افراد، تزریق به کاهش درد در چند هفته، چند ماه یا حتی چند سال می‌انجامد. به هر حال، راهی برای پیش‌بینی میزان اثربخشی این روش درمانی وجود ندارد.
شما می‌توانید پس از تزریق بلافاصله به منزل بازگردید. ممکن است به مدت یک یا دو روز ناحیه تزریق نسبت به لمس کردن حساس شود. پزشکان معمولاً تزریق در ستون فقرات را محدود می‌کنند و بیش از دو تا سه مرتبه در سال این کار انجام نمی‌شود.

ابلیشن رادیو فرکانسی

پزشک ممکن است برای از بین بردن عصب‌های اطراف ستون فقرات که ناقل پالس‌های درد هستند ابلیشن رادیو فرکانسی انجام دهد. در این فرایند، پزشک از بیحسی موضعی در کمر استفاده کرده و یک سوزن را با هادی الکترونیکی در عصب هدف در ستون فقرات فرو می‌برد. تصاویر ویدیویی زنده از ستون فقرات کمک می‌کند تا تزریق در محل درست انجام شود.
پراب از امواج الکترومغناطیسی گرماساز برای عصب‌های هدف استفاده می‌کند. گرما باعث از بین رفتن عصب، تخریب بافت و از بین رفتن درد می‌شود.
این فرایند در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود و بیشتر افراد پس از آن در همان روز می‌توانند به منزل خود مراجعت کنند. ممکن است درد از 12 تا 36 ماه در برخی افراد از بین برد.

فیزیوتراپی برای بیشتر افراد مبتلا به درد ناشی از ابتلا به سندرم عمل جراحی ناموفق کمر توصیه می‌شود. اهداف فیزیوتراپی تقویت عضلات برای نگهداری ستون فقرات و بهبود وضعیت بدنی است. پزشک یک برنامه شخصی شده تمرینی به بیمار ارائه کرده و از تکنیک‌های کششی برای تقویت عضلات مرکزی در کمر، شکم و باسن‌ها استفاده می‌کند. عضلات قوی در این قسمت از بدن به نگهداری بهتر ستون فقرات، بهبود انعطاف‌پذیری و ثبات و کاهش فشار از روی عصب‌های ستون فقرات کمک می‌کنند.
با کمک فیزیوتراپی و با استفاده از روش‌هایی که باعث ایجاد فضای بیشتر در کانال ستون فقرات می‌شوند می‌توان وضعیت بدنی را اصلاح کرد. این به کاهش فشار از روی عصب‌های ستون فقرات کمک کرده و درد را رفع کرده یا کاهش می‌دهد.

TENS

تحریک الکتریکی عصب یا الکتروتراپی می‌تواند به کاهش درد ناشی از ابتلا به سندرم عمل جراحی ناموفق کمر کمک کند. این یک جعبه است که عصب‌ها را از طریق پچ هایی که روی پوست قرار داده می‌شود تحریک می‌کند و باعث رفع درد می‌شود. پالس‌های الکتریکی از ارسال سیگنال‌های درد به مغز جلوگیری می‌کنند. توصیه می‌شود از روش الکتروتراپی با فرکانس بالا یا پایین استفاده شود زیرا نتایج بهتری حاصل می‌شود.

طب سوزنی یکی از روش‌های درمانی است که مطالعات زیادی روی آن انجام شده است و برای افرادی که به سندرم عمل جراحی ناموفق کمر مبتلا شده‌اند توصیه می‌شود. پزشک یک سوزن در بدن فرد وارد کرده تا انرژی بدن او تعادل یابد. ادعا می‌شود که این کار به بهتر شدن حال فرد کمک کرده و ممکن است باعث درمان بیماری شود.

ماساژ درمانی

پس از انجام ماساژ، بهبود دامنه حرکتی، کاهش اسپاسم و کاهش یا رفع درد در بسیاری از بیماران مبتلا به سندرم عمل جراحی ناموفق کمر گزارش شده است. ماساژ باعث شل شدن بدن و کاهش درد کمر ناشی از ابتلا به سندرم عمل جراحی ناموفق کمر می‌شود. این اثبات شده است که با کمک ماساژ سلامت عمومی بهبود یافته و دردهای مزمن کاهش می‌یابند.

درمان دستی

درمان دستی  یکی از راه‌هایی است که برای درمان و توانبخشی عوارض عمل ستون فقرات کاربرد دارد.
هدف پزشک از درمان سندرم عمل جراحی ناموفق کمر این است که خود بافت‌های نرم ستون فقرات جابجا شوند. به خصوص در موارد ابتلا به چسبندگی مهره‌ها، روش‌های درمان دستی بسیار مؤثر واقع می‌شوند.
حرکت دادن دستی به نرم شدن بافت‌های ستون فقرات کمک می‌کند تا ساختارهای مختلف (عصب‌ها، عروق خونی، رباط‌ها، عضلات، فاشیا و چربی) که به هم چسبیده‌اند از روی هم کنار روند. این کار باعث حرکت راحت‌تر بافت‌ها شده که به دلیل چسبندگی مهره‌ها منقبض شده‌اند و معمولاً به کاهش درد ناشی از ابتلا به سندرم عمل جراحی ناموفق کمر کمک می‌کند.

ورزش درمانی

سندرم عمل ناموفق کمر باعث جابجایی عضلانی شده که به ضعف بافت‌های ماهیچه‌ای (مانند شکم، عضلات پارااسپینال) و عدم توانایی آنها در ثابت نگهداشتن ستون فقرات می‌انجامد. با این که رویکردهای متفاوتی وجود دارد اما هدف عمومی از ورزش درمانی، کاهش درد، بهبود وضعیت بدنی، ثبات بخش‌های بیش فعال، بهبود تناسب اندام و کاهش فشارهای مکانیکی از روی ساختارهای ستون فقرات می‌شود. یکی دیگر از مزایای این روش این است که بیماران فعال بوده و می‌توانند با مکانیزم های درد مبارزه کرده و بیماری خود را کنترل نمایند. برنامه‌های ورزشی که با نظارت و بر اساس نیاز شخصی تنظیم می‌شوند شامل حرکات کششی و تقویتی بوده که نتایج بسیار خوبی به دنبال خواهند داشت. شواهد اخیر نشان می‌دهد که مزیت تقویت عضلات مرکزی برای افزایش ثبات ستون فقرات و کاهش درد کاملاً مشهود است.