بهترین متخصص طب فیزیکی در تهران

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی و فارغ‌التحصیلی از دانشکده پزشکی، چهار سال دوره تحصیلات تکمیلی را نیز در زمینه طب فیزیکی و توانبخشی پشت سر می‌گذارد و دوره انترنی و رزیدنتی را کامل می‌کند. به این ترتیب متخصص طب فیزیکی از دانش گسترده‌ای در زمینه پزشکی، بیومکانیک، عملکرد ساختار اسکلتی عضلانی و آناتومی بدن برخوردار است و اختلال‌های عصبی و اسکلتی عضلانی را به خوبی می‌شناسد. متخصصین طب فیزیکی به درمان بیمارانی می‌پردازند که آسیب دیده‌اند یا از ناتوانایی‌هایی رنج می‌برند که عملکرد جسمی و شناختی را مختل ساخته است. متخصص طب ورزشی ترکیبی از درمان‌های طب فیزیکی، مدیریت دارویی و ده‌ها درمان موثر مانند تزریق در بافت نرم، نوار عضله، بررسی‌های هدایت عصب و درمان‌های مداخله‌ای ستون فقرات را برای درمان اختلال‌ها و ناراحتی‌های مختلف به کار می‌گیرد.

متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی می‌توانند دردهای حاد و مزمن و نیز بیماری‌های عضلانی اسکلتی را تشخیص داده و درمان کنند. یک متخصص طب فیزیکی می‌تواند تمامی انواع آزمایش‌های عکس‌برداری از ستون فقرات را برای بیماران خود تجویز و نتایج حاصل از آنها را تفسیر نماید. همچنین متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی می‌توانند بیماران مبتلا به انواع دردهای کمر، گردن، آسیب‌های شغلی یا ورزشی، آرتروز، التهاب تاندون و آسیب‌های نخاعی را تشخیص و درمان کنند. کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی سامان با در اختیار داشتن تجهیزات نوین فیزیوتراپی و برخورداری از دانش روز و تجربه کافی در زمینه طب فیزیکی قادر به درمان انواع کمر درد با استفاده از روش‌هایی مانند درمان دستی، ماساژ، ورزش درمانی، لیزر تراپی و تزریق اوزون می‌باشد. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره‌ 02188612551 تماس حاصل فرمایید.

نقش متخصص طب فیزیکی

متخصص طب فیزیکی به کل بدن توجه می‌کند و تمامی جوانب زندگی بیمار را که تحت الشعاع درد مزمن یا ناتوانی وی قرار گرفته است، مد نظر قرار می‌دهد. هدف از درمان این است که عملکرد بیماران بدون انجام جراحی بهبود یابد و بیمار زندگی بدون درد و راحتی داشته باشد. متخصص طب فیزیکی پس از تشخیص مشکل، بهترین طرح درمانی را متناسب با نیازهای منحصر به فرد هر بیمار تهیه می‌کند. متخصص طب فیزیکی و توانبخشی همکاری نزدیکی با پزشک عمومی، متخصص کاردرمانی، جراح ارتوپد، متخصص قلب، آنکولوژیست و جراح متخصص مغز و اعصاب دارد تا مراقبتی ایده‌ال و بیمار محور ارائه شود.

عارضه‌های قابل درمان توسط متخصص طب فیزیکی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی از صلاحیت درمان اختلال‌های گوناگونی مانند موارد زیر برخوردار است:

•  کمر درد
  •  توانبخشی سرطان
  •  اختلال‌های کف لگن

روش تشخیص بیماری توسط متخصص طب فیزیکی

متخصص طب فیزیکی علاوه بر روش‌ها و ابزار تشخیصی معمولی چون معاینه بالینی، تصویربرداری و بررسی پرونده پزشکی بیمار که دیگر پزشکان نیز از آنها بهره می‌گیرند، از تکنیک‌هایی مانند بررسی‌های هدایت عصبی و طب تشخیص گزینشی نیز استفاده می‌کنند. این ابزار تشخیصی تخصصی به متخصصین طب فیزیکی کمک می‌کند تا عارضه‌های عصبی مولد درد، ضعف و بی‌حسی را که باعث اختلال‌های جسمی مانند سندرم تونل کارپ و رادیکولوپاتی (فشردگی عصبی) ستون فقرات شده است، را به درستی تشخیص دهند.

تفاوت متخصص طب فیزیکی و متخصص فیزیوتراپی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی پزشکی است که از دانشکده پزشکی فارغ التحصیل شده و دوره تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را نیز پشت سر گذاشته است. متخصص طب فیزیکی بیماری را تشخیص می‌دهد، پروتکل‌های درمانی را تهیه می‌کند و دارو تجویز می‌کند. متخصص طب فیزیکی برنامه‌های ورزشی و حرکات اصلاحی را متناسب با نیازهای بیمار تهیه می‌کند و مانند دیگر پزشکان از صلاحیت تجویز دارو برخوردار است. اما متخصص فیزیوتراپی پزشک نیست و نمی‌تواند دارو تجویز کند، البته برنامه‌های ورزشی با هدف رفع علائم و بهبود عملکرد را تهیه و بر انجام آنها نظارت می‌کند. متخصص فیزیوتراپی پروتکل‌های درمانی تجویز شده توسط متخصص طب فیزیکی و دیگر پزشکان را به مرحله اجرا درمی‌آورد.

متخصص طب فیزیکی چه درمان‌هایی را انجام می‌دهد؟

متخصص طب فیزیکی در زمینه‌های گوناگون تخصص دارد و از صلاحیت انجام عمل‌های درمانی و تشخیصی برخوردار است:

تحریک الکتریکی

تحریک الکتریکی یکی از روش‌های مورد استفاده در طب فیزیکی و توانبخشی است که کاربردها و فواید متعددی دارد. چنانچه بیمار در اثر بیماری یا آسیب دیدگی دچار درد شده یا توانایی حرکتی و عملکردی‌اش کاهش یافته باشد، متخصص طب فیزیکی در برنامه توانبخشی بیمار از تحریک الکتریکی استفاده خواهد کرد. تحریک الکتریکی انواع مختلفی دارد که متخصص نوع مناسب را با توجه به هدف مورد نظر انتخاب می‌کند. انواع تحریک الکتریکی یا برق درمانی عبارت است از:

•  تحریک ساختار عصبی عضلانی با برق از روی پوست (TENS)
  •  یونتوفورز
  •  تحریک ساختار عصبی عضلانی با برق (NMES)
  •  تحریک روسی
  •  جریان مداخله‌ای

نوار عضله

متخصص در تست عضله (EMG) سوزن‌های بسیار ظریفی را در عضلات فرو می‌کند تا بتواند اختلال عملکرد عصبی یا عضلانی را ارزیابی کند.

بررسی‌های هدایت عصب

در بررسی‌های هدایت عصبی (NCS)، متخصص از الکترودها برای ثبت واکنش‌های حسی و حرکتی به محرک‌های الکتریکی استفاده می‌کند تا بتواند محل ضایعه در سیستم عصبی را پیدا کند.

تزریق در اطراف مفصل

تزریق در اطراف مفصل با هدف تشخیص و درمان اختلال‌های استخوان و بافت نرم، مانند آرتروز زانو، تندینوپاتی روتاتور کاف و اپی‌کندیلیت (آرنج تنیس‌بازان) انجام می‌شود.

تزریق در نقاط ماشه‌ای

متخصص طب فیزیکی برای درمان آن دسته از نقاط ماشه‌ای که منشأ درد مزمن میوفاشیال (بافت نرم) است، لیدوکائین در آنها تزریق می‌کند.

اولتراسوند اسکلتی عضلانی

ده‌ها سال است که در درمان‌های مختلف از اولتراسوند برای گرم کردن عمقی استفاده می‌شود، امروزه نیز اولتراسوند به طور فزاینده‌ در پاراکلینیک‌ها به منظور ارزیابی ساختار اسکلتی عضلانی و ناهنجاری‌های بافت نرم در ساختارها و مفصل‌هایی انجام می‌شود که به طور معمول مورد معاینه قرار می‌گیرند. همچنین متخصصین برای انجام تزریقی دقیق‌تر از اولتراسوند بهره می‌گیرند. پزشکان در گذشته محل تزریق را به طور دستی روی بدن مشخص می‌کردند، حال آن که اولتراسوند از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ارائه تصویری دقیق از آناتومی بدن استفاده می‌کند تا پزشک بتواند ساختارهای ظریفی مانند تاندون، عصب و ناحیه‌های آسیب دیده بافت نرم را به دقت مشخص کند. ارائه تصویری دقیق از ساختارهای داخلی بدن ایمنی تزریق را بالا می‌برد و احتمال آسیب زدن و برخورد سوزن به ناحیه‌های حساسی مانند عصب و رگ از بین می‌رود.

مدیریت اسپاستیسیتی

اسپاستیسیتی عارضه‌ای شایع و ناشی از آسیب سیستم عصبی مرکزی (CNS) است و بیماری‌هایی مانند فلج مغزی، سکته مغزی و SCI را شامل می‌شود. متخصصین طب فیزیکی اسپاستیسیتی را با استفاده از عامل‌های ضدگرفتگی و اسپاسم خوراکی، تزریق بوتاکس، تزریق فنول و کارگذاری پمپ باکلوفن اینتراتکال درمان می‌کنند تا عملکرد بیمار بهبود یابد و درد کمتر شود.

درمان‌های مداخله‌ای ستون فقرات

تزریق‌های درمانی و تشخیصی ستون فقرات که به روش‌های تصویربرداری هدایت می‌شود، شامل دیسکوگرام، تزریق در فضای اپیدورال به دو روش اینترلامینار و ترانس فورمینال، ابلاسیون با رادیوفرکوئنسی، تحریک نخاعی، جراحی ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی ستون فقرات و کارگذاری پمپ اینتراتکال می‌شود. این تکنیک‌ها مداخله‌هایی غیرجراحی است که برای تسکین درد کمر و رادیکولوپاتی (درد یا بی‌حسی اندام تحتانی) انجام می‌شود.

تزریق کورتیزون

کورتیزون داروی استروئیدی موثری است که برای درمان التهاب و درد به کار برده می‌شود. این دارو مشتقی نزدیک از کورتیزونی است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود. متخصص طب فیزیکی معمولاً کورتیزون را در ترکیب با داروی بی‌حسی مانند لیدوکائین تزریق می‌کند تا درد بیمار موقتاً تسکین یابد. کورتیزون گاهی برای رفع التهاب تجویز می‌شود تا بیمار آمادگی لازم را برای انجام فیزیوتراپی پیدا کند. اکثر متخصصین طب فیزیکی معتقد هستند که تزریق کورتیزون باید به صورت محدود انجام شود تا بیمار دچار عوارض جانبی احتمالی نشود.

پی آر پی

محلول پی آر پی یا پلاسمای سرشار از پلاکت از خون خود بیمار تهیه می‌شود. در این محلول غلظت بالایی از سلول پلاکت موجود در خون وجود دارد که برای لخته شدن خون ضروری است. پلاکت و بخش مایع پلاسمای خون حاوی فاکتورهای بسیاری است که برای تجدید قوا و تکثیر سلول‌های موثر در التیام ضایعه‌ها ضروری است. ابتدا مقدار کمی خون از بیمار گرفته می‌شود، سپس خون با چرخاندن در سانتریفیوژ جداسازی می‌شود. پلاسمای سرشار از پلاکت (PRP) جمع‌آوری می‌شود و پس از آماده‌سازی در ناحیه آسیب دیده استخوان یا بافت نرم، برای مثال تاندون یا رباط، تزریق می‌گردد. متخصص طب فیزیکی محل دقیق تزریق را با توجه به تصاویر اولتراسوند پیدا می‌کند و محلول پی آر پی را تزریق می‌کند. پس از تزریق پی آر پی ورزش کردن برای مدت کوتاهی ممنوع است و پس از آن بیمار می‌تواند برنامه ورزش درمانی توانبخشی را شروع کند.

زمان مراجعه به متخصص طب فیزیک و توانبخشی

در شرایط زیر برای تشخیص و درمان به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید:

• چنانچه آسیبی دیده‌اید که باعث بروز درد و یا نقص در عملکرد بدن شده است.
  •  چنانچه دچار بیماری یا ناتوانی شده‌اید یا تحت درمانی قرار دارید که عملکرد بدن را محدود کرده و باعث تحمل درد شده است.
  •  اگر از کمر درد مزمن، گردن درد، درد ناشی از آسیب‌های فشاری مکرر یا درد مزمن مربوط به بیماری‌های التهابی مفصل (آرتریت) رنج می‌برید.
  •  پس از سکته مغزی یا دیگر آسیب‌های عصبی محدود کننده عملکرد بدن
  •  در دوران بهبود پس از جراحی
  •  در دوران قبل از جراحی نیز می‌توانید برای کاهش درد مزمن به متخصص طب ورزشی مراجعه کنید.

متخصصین طب فیزیکی در تهران

دکتر سامان نایب عباس

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

آدرس: تهران، تقاطع بزرگراه کردستان و خیابان ملاصدرا، ضلع شمال غربی، بن‌بست فرشید، پلاک 4، واحد1