درمان شکستگی استخوان ران به وسیله ی روش های طب فیزیکی

شکستگی فمور به شکستگی استخوان ران گفته می‌شود، استخوان ران بلندترین، قوی‌ترین، و سنگین‌ترین استخوان در بدن انسان است. اندازه و قدرت استخوان ران به این معناست که تحت شرایط معمولی برای شکستن این استخوان به قدرت بسیار زیاد یا ضربه بسیار سنگین نیاز است. تصادفات ناشی از موتور و افتادن نمونه‌هایی از تصادفات شایع هستند که به شکستگی استخوان ران می‌انجامند. در مقابل، شکستگی استخوان ران به علت ضربه‌های کم‌قدرت می‌تواند برخی از مشکلات استخوانی را مطرح کند. متخصصین طب فیزیکی با استفاده از روش های درمانی متفاوت از جمله فیزیوتراپی،آب درمانی و ورزش درمانی می توانند به بهبود شکستگی استخوان ران کمک کنند.

شکستگی فمور به شکستگی استخوان ران اطلاق می‌شود. اتخاذ روش درمانی صحیح می‌تواند از بروز مشکلات و عوارض بعدی در این قسمت جلوگیری کند. انتخاب روش درمانی به شدت شکستگی استخوان بستگی دارد. برای بهبود شکستگی استخوان ران به پزشک مراجعه کنید و تحت نظر پزشک از ورزش درمانی، فیزیوتراپی و آب درمانی استفاده کنید . جهت اطلاعات بیشتر از تأثیرات فیزیوتراپی،آب درمانی و انواع روش های ورزش درمانی می توانید با متخصصین کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی سامان در ارتباط باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 02188612551 تماس حاصل فرمایید.

انواع


انواع شکستگی استخوان ران عبارتند از:

شکستگی تنشی

شکستگی تنشی، یک پریدگی کوچک در استخوان است. معمولا شکستگی تنشی در پی انجام ورزش‌های سنگین بروز می‌کند. اکثر شکستگی‌های تنشی در استخوان‌های که وزن بدن را تحمل می‌کنند ایجاد می‌شود. این نوع شکستگی به علت کار کشیدن بیش از حد از پا بروز می‌کند. هنگامی که عظلات بیش از حد خسته باشند نمی‌توانند ضربات مکرر را کاهش دهند. در این حالت، عضله فشار را به استخوان منتقل می‌کند که باعث بروز شکستگی یا پریدگی‌های کوچک استخوان می‌شود.

شکستگی‌های متراکم شدید

شکستگی متراکم به وضعیتی گفته می‌شود که استخوان به چندین قطعه تبدیل می‌شوند و این قطعات درون یکدیگر فرو می‌روند. این نوع شکستگی یک شکستگی بسته است و زمانی رخ می‌دهد که هر دو سر استخوان تحت فشار قرار بگیرند، بنابراین استخوان به چند قطعه تبدیل می‌شود که این قظعات درون یکدیگر فرو می‌روند.

شکستگی جزئی

شکستگی جزئی به شکستگی ناقص استخوان گفته می‌شود. این نوع شکستگی به نحوه شکستن استخوان بستگی دارد. در شکستگی ناقص، استخوان ترک بر می‌دارد اما جدا نمی‌شود. اما در شکستگی کامل، استخوان به دو یا چند قسمت تقسیم می‌شود.

شکستگی که با دررفتگی کامل همراه است

در این حالت استخوان در دو یا چند قسمت می‌شکند و از جا در می‌رود. دررفتگی شکستگی تحت عنوان وضعیت ناهنجار قسمت‌های شکسته شده نسبت به استخوان مجاور تعریف می‌شود.

علل


تصادفات شایع‌ترین علت شکستگی استخوان ران محسوب می‌شود. شکستگی استخوان ران در افراد سالم در پی اعمال قدرت نسبتا زیاد رخ می‌دهد، بنابراین تصادف با متورسیکلت و افتادن از شایع‌ترین علل شکستگی استخوان ران محسوب می‌شوند. احتمال بروز شکستگی در همه نقاط استخوان وجود دارد. برخی از بیماری‌های خاص مانند پوکی استخوان یا سرطان که مغز استخوان را درگیر می‌کنند، باعث می‌شوند که استخوان بیشتر مستعد شکستگی باشد. برخی از آسیب‌ها و ضربه‌ها اغلب به همراه آسیب‌های داخلی یا خارجی رخ می‌دهند.

علائم شکستگی استخوان ران


علائم شکستگی استخوان ران عبارتند از:

  • خونریزی یا کبودی
  • تغییر شکل پا
  • ناتوانی در حرکت دادن پای آسیب دیده
  • اسپاسم عضلانی
  • بی‌حسی یا گزگز پا
  • درد شدید
  • تورم
  • گیجی یا از دست دادن هوشیاری برای مدت کوتاه
  • کاهش سطح فشارخون
  • بیرون زدگی قطعات شکسته استخوان از پوست
  • عفونت
  • ناتوانی حرکتی به مدت طولانی
  • فلج
  • شوک
  • ترومبوز سیاهرگی
  • بی‌حالی

موردهای خطر


موردهای خطر که احتمال بروز شکستگی استخوان ران را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • سن بالای ۶۰ سال
  • افت سطح سلامت (کاهش حجم عضله، ضعف عضلانی)
  • رانندگی در حالت مستی یا نئشگی ناشی از مصرف مواد مخدر
  • ضعف بدن (ضعف عمومی، خستگی، از دست رفتن حجم و قدرت عضله)
  • بیماری متابولیک استخوان
  • پخش شدن سرطان
  • نبستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی
  • پوکی استخوان
  • شرکت کردن در ورزش‌های سنگین و ورزش‌هایی که در آنها تماس بین افراد زیاد است.
  • بیماری حاد کلیه
  • سابقه زمین خوردن

تشخیص


پزشک از بیمار درباره علائم، فعالیت جسمانی، و نحوه آسیب دیدن استخوان ران سوال می‌پرسد، سپس به بررسی قسمت آسیب‌دیده می‌پردازند.
با استفاده از این موارد امکان عکسبرداری از استخوان ران وجود دارد:

  • اشعه ایکس
  • سی‌تی‌اسکن
  • ام‌آر‌آی

درمان شکستگی استخوان ران


روش‌های درمانی که به بهبود شکستگی استخوان ران پا کمک می‌کنند عبارتند از:

فیزیوتراپی

به منظور توانبخشی و حذف به خطر افتادن بیمار تقویت قدرت عضله برای بهبود توانایی راه رفتن پس از انجام عمل جراحی ضروری است. فیزیوتراپی می‌تواند در موارد زیر سودمند باشد:

  • پیشگیری از سایر شکستگی‌ها
  • افزایش تعادل و سرعت قدم زدن
  • تسریع توانایی راه رفتن به منظور جلوگیری از مشکلات تنفسی ناشی از بی‌تحرکی
  • بهبود عملکرد مغز و افزایش ارتباطات اجتماعی

آب درمانی

از آنجایی که شکستگی استخوان ران بر توانایی بدن برای تحمل وزن در هنگام ایستادن تاثیر می‌گذارد ممکن است پزشک تمریناتی را به بیمار آموزش دهد که برای انجام آنها باید بیمار تا کمر درون آب قرار بگیرد. قابلیت شناور ماندن روی آب از بدن برای تحمل وزن حمایت می‌کند بنابراین بیمار می‌تواند به راحتی در آب تمریناتی را انجام دهد که انجام دادن آنها خارج از آب با درد فراوان همراه است. یکی دیگر از مزایای ورزش در استخر این است که هنگامی که ران و پای خود را حرکت می‌دهید مقاومت آب باعث تقویت عضلات می‌شود.

ورزش درمانی


ورزش درمانی می تواند تأثیر به سزایی در کمک به درمان شکستگی استخوان ران داشته باشد. نکته ی قابل توجه این است که این ورزش ها حتما باید تحت نظر پزشک انجام شود تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری شود.
دو نمونه از ورزش هایی که برای درمان شکستگی استخوان ران استفاده می شوند عبارتند از:

ورزش‌های استقامتی

پس از یک دوره استراحت مطلق و عدم تحرک برای بهبود استخوان، پزشک به بیمار کمک می‌کند که تمرینات تقویتی را انجام دهد. این تمرینات شامل حرکت دادن استخوان ران و مفصل زانو در خلاف جهت مقاومت است که باعث تقویت ران و مفصل آن می‌شود. معمولا این تمرینات با انجام انقباضات ساده عضلانی و با هدف آماده کردن عضله برای حرکت و تقویت دامنه حرکات شروع می‌شود. با بهبود شرایط بیمار، فیزیوتراپ به او یاد می‌دهد که از طناب‌های کششی، وزنه و سایر وسایل برای تقویت مقاومت عضلات خود استفاده کند. این تمرینات معمولا با انجام تمرینات اسکات یا تمرینات نشست و برخاست شروع می‌شود که باعث انقباضات عضلات ران و پا می‌شود.

تمرینات پایداری

این تمرینات به منظور حفظ تعادل بدن و کسب توان عضلات اطراف محل آسیب‌دیده انجام می‌شوند. پزشک به بیمار یاد می‌دهد تمرینات پایداری مرکزی مانند تمرینات پل را به منظور تقویت عضلات اطراف فمور انجام دهد به این ترتیب استخوان ران عضلات شکم، و زانوها در وضعیت و هماهنگی مناسب قرار می‌گیرند.
برای انجام این ورزش مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به پشت دراز بکشید.
  • باسن خود را از زمین جدا کنید و در حالی که خط مستقیمی را از شانه تا زانوها ایجاد کرده‌اید از وزن بدن حمایت کنید.
  • این تمرینات به افزایش توان بدن، افزایش اعتماد به نفس شما پس از آسیب دیدن ران، و حفظ تعادل بدن کمک می‌کند.