درمان های جدید درد مچ پا شامل:تزریق اوزون, لیزر سرد و شاکویوتراپی

درد مچ پا نوعی درد و ناراحتی است که در مچ پا ایجاد می‌شود. این درد ممکن است به دلیل جراحاتی نظیر پیچ خوردن یا به دلیل ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند آرتروز ایجاد شود. پیچ خوردن مچ پا یکی از شایع‌ترین علل درد مچ پا است که 85 درصد آسیب‌دیدگی‌های مچ پا را شامل می‌شود. پیچ خوردن زمانی اتفاق می‌افتد که رباط‌ها (بافت‌هایی که با استخوان‌ها وصل می‌شوند) پاره شده یا بیش از حد کشیده شوند. بیشتر پیچ خوردن‌های مچ پا غالباً جانبی هستند که در زمان چرخش پا و چرخش قسمت بیرونی مچ پا به سمت زمین ایجاد می‌شود. این حرکت باعث کشیدگی یا پارگی رباط‌ها می‌شود. مچ پای پیچ خورده معمولاً به مدت 7 تا 14 روز متورم و کبود می‌شود. به هر حال، ممکن است در جراحات شدید، بهبودی تا چند ماه نیز زمان ببرد. زمانی که مچ پا بهبود یافت، مچ پای پیچ خورده معمولاً همیشه ضعیف‌تر بوده و پایداری آن نسبت به مچ دیگر کمتر می‌شود.

مچ یا قوزک پا یک شبکه پیچیده از استخوان‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و عضلات است. علیرغم اینکه این شبکه به مقدار کافی برای تحمل وزن بدن قوی است، می‌تواند مستعد آسیب‌دیدگی و درد باشد. درد مچ پا ممکن است در ناحیه داخل یا خارج مچ یا در طول تاندون آشیل که عضلات ناحیه پایین پا را به استخوان پاشنه متصل می‌کند، احساس شود. هر چند درد مچ پای خفیف اغلب واکنش مناسب به درمان‌های خانگی نشان می‌دهد، اما درمان درد مچ پا به زمان نیاز دارد. در صورتی که فرد دچار درد مچ پای شدید شده باشد می‌بایست برای درمان پیچ‌خوردگی مچ پا هایش به پزشک مراجعه کند. راه‌های بسیاری برای درمان مچ پا وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تزریق (تزریق اوزون و پی آر پی), درمان با لیزر سرد، فیزیوتراپی شامل شاک ویو تراپی و ورزش اشاره کرد.

متخصصان ما در کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی سامان آماده ارائه خدمات در زمینه درمان انواع بیماری‌ها از جمله درمان درد در ناحیه مچ پا با استفاده از بهترین تجهیزات و امکانات به شما عزیزان می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 02188612551 تماس حاصل فرمایید.

علل درد مچ پا


معمولاً پیچ‌خوردگی باعث درد در مچ پا می‌شود. درد ممکن است به دلایل زیر نیز ایجاد شود:

  • ابتلا به آرتروز (به خصوص استئو آرتریت)
  • ابتلا به نقرس
  • آسیب‌دیدگی یا جراحت عصب‌ها مانند عصب سیاتیک
  • انسداد عروق خونی
  • عفونت در مفاصل

پیچ‌خوردگی معمولاً به دلیل چرخیدن پا اتفاق می‌افتد به طوری که مچ پا به سمت زمین حرکت کرده و رباط‌های آن که استخوان‌ها را به یکدیگر وصل کرده‌اند پاره می‌شوند. چرخیدن یا غلتیدن مچ پا باعث آسیب‌دیدگی غضروف و تاندون‌های مچ پا نیز می‌شود.
زمانی که اسید اوریک در بدن جمع می‌شد نقرس ایجاد می‌شود. این غلطت بیش از اندازه اسید اوریک (ماده زائدی که از تجزیه طبیعی سلول‌های پیر بدن ایجاد می‌شود) به شکل کریستال‌هایی در مفصل انباشته شده و باعث ایجاد درد تیزی در آن ناحیه می‌شود. شبه نقرس یا پزئوگوت یک بیماری مشابه است که در آن کلسیم در مفاصل جمع می‌شود. علائم نقرس و شبه نقرس شامل درد، تورم و قرمزی ناحیه مبتلا می‌شود. آرتروز نیز ممکن است باعث ایجاد درد در مچ پا شود. آرتروز نوعی التهاب مفصلی است. انواع چندگانه آرتروز ممکن است باعث ایجاد درد در مچ پا شوند اما استئوآرتریت شایع‌ترین آنها است. استئوآرتریت غالباً به دلیل فرسودگی و پارگی در مفصل ایجاد می‌شود. افراد سالمند بیشتر در معرض ابتلا به استئوآرتریت قرار دارند. آرتروز سپتیک نوعی آرتروز است که به دلیل عفونت‌های باکتریایی یا قارچی ایجاد می‌شود. اگر عفونت در مچ پا نیز ایجاد شود باعث ایجاد درد در آن ناحیه می‌شود.

علائم و نشانه‌های درد مچ پا


علائم و نشانه‌های درد در مچ پا و تاندونیت مچ پا عبارتند از درد، خشک‌شدگی، تورم، تغییر رنگ، قرمزی، گرم شدن، حساسیت به لمس، درد ضربان دار و شل شدن و بی‌ثباتی مفصل.

درمان درد مچ پا


درمان‌های خانگی درد مچ پا

روش RICE برای درمان‌های فوری خانگی برای کاهش درد در مچ پا توصیه می‌شود. این روش به شرح زیر انجام می‌شود:

  • استراحت: از قرار دادن وزن روی مچ پای خود خودداری کنید. سعی کنید در چند روز اول هر چه می‌توانید کمتر حرکت کنید. از عصا برای راه رفتن و حرکت کردن کمک بگیرید
  • یخ: قرار دادن یک بسته یخ به مدت 20 دقیقه روی ناحیه دردناک می‌تواند مؤثر واقع شود. این کار را 3 تا 5 مرتبه در روز و تا 3 روز پس از آسیب‌دیدگی ادامه دهید. این کار به کاهش تورم و درد کمک می‌کند. حداقل بین دفعات قرار دادن یخ روی ناحیه تحت درمان باید 90 دقیقه فاصله باشد
  • کمپرس: با استفاده از یک باند کشی، دور مچ پای خود را ببندید. این باند را خیلی محکم نکنید که مچ پای شما بی‌حس شود یا رنگ انگشتان شما آبی شود.
  • بالا نگه داشتن: هر موقع که این امکان وجود داشت، مچ پای خود را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید. می‌توانید برای انجام این کار یک بالش زیر پای خود قرار داده یا از ساختارهای کمکی دیگر استفاده کنید.

بستن مچ پا

بستن مچ پا زمانی امکان‌پذیر است که پارگی رباط وجود نداشته باشد و علاوه بر این درد و تورم کم شده باشد. از مزایای بستن مچ پا مانع می‌توان به جلوگیری از کشش بیشتر رباط‌ها اشاره کرد.

گچ گرفتن

گچ گرفتن مچ پا زمانی ضروری است که رباط جانبی خارجی دچار پارگی شده باشد.

استفاده از کفش طبی

یک راهکار ساده برای پیشگیری و همچنین درمان درد مچ پا استفاده از کفش طبی (کفش مناسب) است. استفاده از کفش مناسب موجب می‌شود که درد حاصل از پیچ‌خوردگی به تمامی قسمت‌های پا وارد شود و بیمار درد کمتری را در ناحیهٔ مچ پا احساس کند.

درمان با دارو

استفاده از داروهای زیر می‌تواند در کاهش درد حاصل از مچ پا مؤثر باشد.

  • استامینوفن‌ها
  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی
  • آسپرین‌ها

تزریق پی ‌آر پی (PRP)

تزریق PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت در واقع فراورده‌ای خونی است که از خون بیمار تهیه می‌شود. این نوع تزریق دارای مقدار زیادی پلاکت می‌باشد که موجب سرعت در بهبود بیمار می‌شود. تزریق PRP برای درمان آسیب‌های وارد شده به استخوان‌ها، غضروف، رباط‌ها، تاندون‌ها و همچنین آرتروز مورداستفاده قرار می‌گیرد. از این روش برای درمان آسیب‌های نواحی اطراف پا و مچ استفاده می‌شود.

تزریق گاز اوزون

تزریق اوزون یکی از راه‌های دیگر جهت افزایش سرعت بهبودی بیمار و درد ناحیهٔ مچ پا می‌باشد. در صورت آسیب دیدن ناحیه‌ای از بدن مانند مچ پا معمولاً سطح اکسیژن در آن ناحیه کاهش می‌یابد که این امر موجب کاهش جریان خون به این ناحیه شده و در نتیجهٔ آن روند بهبودی بیمار کاهش خواهد یافت. تزریق اوزون با افزایش میزان اکسیژن‌رسانی به بافت آسیب‌دیده مانند مچ باعث افزایش سرعت بهبودی آن بافت می‌شود.

فیزیوتراپی

تکنیک‌ها و روش‌های درمانی فیزیوتراپی از قبیل ماساژ درمانی و شاک‌ویو درمانی در بهبود درد مچ پا بسیار مؤثر خواهند بود، بنابراین توجه به این نکته ضروری است که فیزیوتراپی باید بعد از درمان‌هایی مانند استفاده از کمپرس سرد, گرما درمانی و حرکات ورزشی انجام شود.

شاک‌ویو تراپی

شاک‌ویو تراپی از خارج از بدن (ESWT)، برای درمان بسیاری از دردهای استخوانی مانند درد مچ پا مورداستفاده قرار می‌گیرد. این روش یکی از بهترین روش‌های درمان دردهای مزمن حساب می‌آید. در این روش، امواجی که از طریق یک پالس متمرکز ایجاد می‌شوند، ناحیهٔ دردناک را هدف قرار می‌دهند و از طریق کاهش تعداد رشته‌های عصبی انتقال‌دهندهٔ درد، به تسکین درد کمک می‌کنند. علاوه بر این، این شیوهٔ درمانی در سرعت بخشیدن به روند بهبودی بافت و افزایش شکل‌گیری سلول‌های خونی جدید نیز مؤثر خواهد بود.

درمان با استفاده از لیزر سرد

درمان با استفاده از لیزر سرد، روش درمانی نسبتاً جدیدی است که در کاهش درد و ضعف بیمارانی که از دردهای شدید و مزمن مانند درد مچ پا رنج می‌برند، بسیار مؤثر است. از مزایای این روش می‌توان به بدون درد بودن آن و بهبودی سریع بیمار نسبت به دیگر روش‌ها اشاره کرد.

درمان درد مچ پا با ورزش

اورژن ایزومتریک

  • پای آسیب‌دیده خود را کنار یک پایه میز قرار دهید به طوری که در حال نشسته انگشتان شما به سمت جلو قرار گرفته باشد
  • پای خود را به سمت بیرون شیئی که در کنار پای شما قرار دارد فشار دهید (توجه داشته باشید که مفصل مچ پا نباید حرکت کند)
  • این حالت را به مدت 15 ثانیه حفظ کرده و 10 ثانیه استراحت کنید.

اینورژن ایزومتریک

 

  • پای آسیب دیده خود را کنار یک پایه میز قرار دهید به طوری که قسمت داخلی پا رو به پایه قرار گیرد.
  • پای خود را به سمت داخل شیئی که پا را به آن تکیه داده‌اید بکشید (توجه داشته باشید که مفصل مچ پا نباید حرکت کند) تا باعث انقباض عضلات شود.
  • این حالت را به مدت 15 ثانیه حفظ کرده و 10 ثانیه استراحت کنید

دورسی فلکشن

  • با عقب کشیدن پای خود به سمت صورت؛ فقط بر روی مچ پا کار کنید (در حالی که این تمرین را انجام می‌دهید باید زانوی خود را صاف نگه دارید). این حرکت را تا جایی که احساس ناراحتی نمی‌کنید یا تا جایی که نمی‌توانید مچ را بیش از آن خم کنید ادامه دهید.
  • این حالت را به مدت 15 ثانیه حفظ کنید.
  • به حالت اولیه و خنثی بازگردید.

فلکشن کف پا یا پلانتر

 

  • با حرکت دادن مچ پا، انگشتان خود را به سمت جلو ببرید (در هنگام انجام این حرکت باید زانوی شما صاف باشد). این حرکت را تا جایی که در پای خود احساس ناراحتی نمی‌کنید ادامه دهید.
  • این حالت را به مدت 15 ثانیه حفظ کرده و سپس پا را به حالت اولیه بازگردانید.

اینورژن

  • با حرکت دادن مچ پا، انگشتان پای خود را از داخل به سمت بالا ببرید. در هنگام انجام این حرکت باید کف دو پا رو به هم قرار گیرند. این حرکت را تا جایی که احساس ناراحتی نمی‌کنید یا تا جایی که نتوانید مچ را بیش از آن حرکت دهید ادامه دهید.
  • این حالت را به مدت 15 ثانیه حفظ کرده و سپس مچ پا را به حالت اولیه خود بازگردانید

اورژن

  • با حرکت دادن مچ پا، انگشتان پای خود را از بالا به سمت خارج و بالا حرکت دهید این حرکت را تا جایی که احساس ناراحتی نمی‌کنید یا تا جایی که مچ پای شما حرکت می‌کند ادامه دهید.
  • این حالت را 15 ثانیه حفظ کرده و سپس مچ پای خود را به حالت اولیه بازگردانید

آیا می‌توان از ابتلا به درد مچ پا یا تاندونیت مچ پا پیشگیری کرد؟


غالباً مچ پا در فعالیت‌های ورزشی یا تصادفات رانندگی پیچ خورده یا دچار تاندونت مچ پا می‌شود که این اتفاقات هم قابل پیشگیری هستند. با تمرینات فیزیکی و به کار گیری روش‌های صحیح می‌توانید احتمال درد و تاندونیت مچ پا را در هنگام ورزش کردن به حداقل برسانید. گاهی اوقات مچ‌بند طبی یا باندپیچی مچ پا نیز می‌تواند از ابتلا به درد و تاندونیت مچ پا جلوگیری کند. کاهش احتمال تصادفات رانندگی نیز یک راه پیشگیری از آسیب‌دیدگی مچ پا است.