صدا دادن مهره و مفصل گردن هنگام چرخاندن ناشی از آرتروز و خشکی گردن

اکثر مردم گاهی در هنگام حرکت احساس سوزش و صدای گردن خود را شنیده‌اند. سروصدا و سوزش  شامل هرگونه صدای خش‌خش و تق‌تق و احساس سوزش است که در طول حرکت گردن شنیده و احساس می‌شود. به‌عنوان مثال، هنگام چرخش سر به عقب هنگام حرکت ماشین احساس سوزش در گردن و صدای آن را احساس می‌کنید. سروصدا و سوزش می‌تواند در هر جابجایی حرکتی در بدن اتفاق بیفتد و در بسیاری از مفاصل متحرک در گردن وجود دارد. مفاصل گردن در یک ماده روغن مانند به نام مایع سینوویال غوطه‌ور هستند که باعث حرکت آزادانه بین استخوان‌ها می‌شود. این صداها معمولاً بدون درد هستند و به‌طور معمول مشکلی جدی را نشان نمی‌دهند. علت اصلی سروصدا و سوزش در گردن هنوز کاملاً درک نشده است. بااین‌حال، اگر سروصدای گردن همراه با درد، تورم یا برخی علائم مرتبط دیگر باشد، ممکن است مشکلی باشد که باید توسط پزشک بررسی شود.

درمان سروصدا در گردن عمدتاً بستگی به علت اصلی دارد. ویژگی مهم که بیشتر متخصصان با این مشکل مرتبط می‌دانند علائم مرتبط با درد و خشکی گردن است. سایر علائم همراه مثل سوزش، سوزن سوزن شدن و بی‌حسی در دست نیز ممکن است موردی جدی‌تر در ستون فقرات گردن را نشان دهند. اگر سروصدای گردن ناشی از حرکات شدید گردن، بلند کردن جسم یا چرخش گردن است نگران نباشید زیرا ممکن است تنها یک‌بار رخ دهد. بااین‌حال، وقتی درد مزمن در گردن همراه با سروصدا با هر حرکت گردن وجود دارد، بیمار ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. ماساژ (لینک به مقاله ماساژ)، فیزیوتراپی (پیوند به مقاله فیزیوتراپی) و ورزش (لینک به مقاله ورزشی) هم‌زمان تنش عضلات گردن و حرکت گردن را افزایش می‌دهد. اگر گردن درد دارید و یا صدای ناگهانی و پیوسته با درد موضعی یا ارجاعی مرتبط است، می‌توانید به متخصصین کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی سامان مراجعه كنید تا تشخیص و درمان اولیه برای شما پیشنهاد شود.برای دریافت اطلاعات تکمیلی و یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌ 02188612551 تماس حاصل فرمایید.همچنین می‌توانید به آیدی تلگرام samanrehabclinic@ مراجعه کنید.

صدا دادن گردن چه علتی دارد؟

بسیاری از مفصل‌های متحرک در ستون فقرات گردن وجود دارند که به‌طور معمول با ماده‌ای چرب به نام مایع سینووییل که باعث حرکت راحت می‌شود پوشش داده می‌شوند. هیچ توافقی روشن در مورد دلیل دقیق سروصدا وجود ندارد. یک مطالعه نشان داده است که این اتفاق ممکن است به علت یک حباب گازی در مایع سینوویال باشد. بااین‌حال، مطالعه‌ای اخیر نشان داده است که صدا ناشی از ایجاد حباب است. بعضی افراد گردن خود را به دلیل عادت تکان می‌دهند که باعث ایجاد صدای تق‌تق می‌شود. هیچ شواهدی وجود ندارد که تق‌تق مکرر گردن، مفاصل را تحت تأثیر قرار دهد اما ممکن است رباط‌های حمایتی را از بین ببرد. سایر علل احتمالی عبارتند از:

حرکت لیگامان یا تاندون

رباط‌ها و تاندون‌هایی که از استخوان‌ها و دیسک‌های گردن پشتیبانی می‌کنند ممکن است دلیل برخی از صداهایی باشند که فرد از گردن خود می‌شنود که به دلیل حرکت رباط‌ها و تاندون‌ها روی استخوان ایجاد می‌شود.

سایش استخوان  روی استخوان دیگر

اگر غضروف گردن درهم بشکند یا ساییده شود، استخوان‌ها ممکن است روی سایر استخوان‌ها ساییده شوند. تجزیه غضروف ممکن است به علت سایش به دلیل افزایش سن یا آسیب‌های ناشی از ضربه شلاقی یا ورزش باشد.

نشانه‌های همراه با این عارضه چیست؟

سروصدای گردن معمولاً همراه با علائمی است که نشانگر آرتروز  است مانند درد هنگام حرکت گردن به جلو یا عقب و یا حتی چرخش گردن. بیمار همچنین ممکن است از خشکی شکایت کند. صدای خش‌خش گردن اغلب خفیف است اما درد می‌تواند با حرکت گردن توسط بیمار احساس شود. علاوه بر این، علائم دیگر همراه با سروصدای گردن سردرد، ضعف و بی‌حسی در دست و بازو است که می‌تواند ناشی از آسیب عصبی ستون فقرات گردن باشد. درد و خشکی می‌تواند باعث اختلال در خواب و پس‌ازآن خستگی شود.

پزشکان چگونه این آسیب را تشخیص می‌دهند؟

تشخیص زودهنگام و درمان هر نوع بیماری خطرناک و آسیب‌زا می‌تواند احتمال اختلالات بیشتر به‌سلامتی در آینده را کاهش دهد. برای تشخیص علت سروصدای گردن معاینه فیزیکی انجام می‌شود که در آن گردن بیمار به‌طور هدفمند دست‌کاری می‌شود تا صداهای ایجادشده بازسازی شود. تست‌های عکس‌برداری مانند ام آر آی یا سی‌تی‌اسکن نیز برای دیدن بافت نرم در ستون فقرات گردن انجام شود.

چه راه‌هایی برای درمان صدا دادن گردن وجود دارد؟

درمان صدا دادن و درد یا حرکات محدود شامل درمان عامل اصلی این اختلال است. برخی از گزینه‌های درمانی عبارتند از:

گردنبند طبی

گردن بند طبی ممکن است لازم باشد تا گردن را برای دوره‌ی زمانی خاص در طول روز ثابت نگه دارد تا درد ایجادشده در گردن تسکین یابد. انواع مختلفی از گردن بند وجود دارد که از مدل ساده که دور گردن قرار می‌گیرد تا نوع تقریباً سفت و سخت آن وجود دارد. انتخاب نوع گردن بند  بیمار بستگی به علت مشکل گردن او دارد.

داروهای تجویزشده

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی ممکن است از درد گردن را تسکین دهند و به کاهش التهاب عضلانی و درد ناشی از اسپاسم طولانیمدت عضلانی کمک کنند. آرامبخشها نیز میتوانند به کاهش اسپاسم کمک کنند.

تأثیر فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در از بین بردن سروصدای گردن و سایر نشانه‌های مرتبط مفید است. پزشک از ترکیبی از درمان دستی، آموزش حرکت و عوامل فیزیکی و الکترو فیزیکی استفاده می‌کند تا آسیب را درمان کند، خشکی و درد را کاهش دهد، تحرک را افزایش و صدای گردن و کیفیت زندگی را بهبود بخشد تا به بیمار کمک کند.

اهمیت ماساژ درمانی

ازآنجاییکه اکثر موارد صدای تقتق گردن ناشی از اسپاسم عضلانی است، ماساژ ممکن است لازم باشد تا اسپاسم عضله را کاهش دهد و عضله را شل کند. ناحیه گردن را میتوان بهطور منظم با استفاده از روغن گرم و یا بهسادگی با استفاده از کمپرس گرم ماساژ دهد. هردوی این شیوهها کمک میکنند تا فشارهایی را که در مفاصل و عضلات ایجادشده است آزاد کنند.

نقش ورزشدرمانی

ورزش ممکن است به کاهش علائم گردن کمک کند اما قبل از شروع برنامه تمرینی گردن توصیه میشود با پزشک مشورت کنید.انجام  تمرینات کششی عضلانی منظم گردن هرروز، در صبح و عصر، توصیه میشود. این تمرینها باعث درمان اسپاسم، جلوگیری از تکرار آن و همچنین کمک به کشش ماهیچههای کوتاه شده میشود. برخی از این تمرینات عبارتند از:

حرکات تیلت

تمرینات چرخشی شامل حرکت سر به دو طرف است.

• با نگاه به جلو سر و گردن را در موقعیت راحت قرار دهید. سر را بهآرامی به سمت عقب بکشید تا چشمانتان به سقف بیفتد. سپس موقعیت را برای 2 تا 3 ثانیه نگهدارید.
  • سپس سر را به سمت پایین بیاورید تا چانه در نزدیکی قفسه سینه قرار گیرد و چشمانتان به زمین بیفتد. موقعیت را برای 2-3 ثانیه نگه دارید و به حالت اولیه بازگردید. این ست را 5 تا 10 بار انجام دهید.
  • از موقعیت اولیه سر را به آرامی به سمت چپ بکشید و گوش را به سمت شانه بچرخانید، بدون اینکه آن را لمس کنید.
  • موقعیت را برای 2 تا 3 ثانیه نگه دارید سپس قبل از چرخش سر به سمت راست به حالت اولیه بازگردید. 5 تا 10 ست حرکت را تکرار کنید.

چرخش

تمرینات چرخش گردن شامل دو حرکت است.

• تمرین اول با نگه داشتن مستقیم سر و چشم به جلو شروع میشود. سر را بهآرامی به سمت چپ چرخش دهید بهطوریکه چانه به شانه سمت چپ برسد. موقعیت را برای یک ثانیه نگه دارید و سپس به حالت اولیه بازگردید.
  • حالا به آرامی سر را به طرف دیگر بچرخانید، به مدت یک ثانیه توقف کنید تا چانه بر روی شانه راست قرار بگیرد. این ست را 5 بار انجام دهید.
  • تمرین دوم شامل چرخاندن سر در جهت عقربه های ساعت و سپس خلاف عقربههای ساعت است.